Tuesday 31 August 2010

Peperangan di Bulan Ramadan-Siri 1

1. Pada kali ini saya akan menulis mengenai dua peperangan yang berlaku semasa bulan ramadan. Kedua-dua peperangan ini merupakan turning point kepada umat islam dan juga bangsa arab. Kedua-dua peperangan yang dimaksudkan berlaku semasa zaman kebangkitan islam dan juga pada masa moden. Peperangan yang dimaksudkan adalah Perang Badar dan juga Perang Ramadan@Yom Kippur@ Oktober 1973.

Lokasi Pertempuran Badar
Perang Badar

2. Perang Badar berlaku pada tahun 17 Mac 642 bersamaan 17 Ramadan 2 Hijriah. Peperangan ini merupakan peperangan yang pertama kali bagi pihak islam yang melibatkan pertempuran secara besar-besaran dalam menghadapi musyrikin Quraish. Punca peperangan ini adalah kerana Nabi Muhammad S.A.W telah menerima maklumat perisikan mengenai rombongan perniagaan dari Syria ke Mekah yang diketuai oleh Abu Sufian yang diiringi oleh 30 hingga 40 orang pengawal telah melalui jalan pantai berhampiran Madinah dan cuba untuk merampasnya. Abu Sufyan merasa bimbang terhadap serangan oleh kaum muslim serta risau akan kehilangan dagangannya telah memohon bantuan ketenteraan kepada Mekah bagi mengiringi rombongan tersebut bagi perjalanan pulang ke Mekah.  Memandangkan rombongan tersebut membawa banyak harta dan wang yang dikatakan bernilai 50,000 dinar dan 1,000 ekor unta, pembesar musyirikin Quraish bersetuju untuk menghantar bantuan tersebut.

3. Abu Sufyan berjaya mengelakkan rombongan beliau dari di rampas dengan menggunakan kepandaian beliau dan menuju ke Mekah serta telah memaklumkan kepada tentera musyrikin Quraish agar pulang ke Mekah kerana rombongan tersebut telah selamat. Pasukan tentera musyrikin Quraish dipimpin oleh Abu Jahal dan beliau telah menentang Nabi Muhammad selama 15 tahun. Beliau merasakan ini merupakan peluang yang baik untuk menghancurkan pasukan islam memandangkan kekuatan tentera islam adalah lebih kecil berbanding Musyrikin Quraish. Sehubungan itu, pihak musyirikin Quraish ingin meneruskan hasrat mereka untuk berperang kerana atas pelbagai sebab diantaranya untuk melindungi kepentingan ekonomi mereka yang ada pada rombongan perdagangan pada masa akan datang, ingin menuntut bela keatas kematian ahli keluarga mereka sebelum ini dan sebahagian kecil untuk merasai kemenangan mudah akan dicapai oleh mereka terhadap pihak muslim.

Rancangan Tentera Muslim

4. Apabila Nabi Muhammad S.A.W menerima maklumat mengenai kemaraan tentera musyrikin Quraish, baginda terlebih dahulu memanggil para sahabat dan menubuhkan Majlis Perang (War Council). Majlis ini ditubuhkan adalah untuk membincangkan kewajaran untuk pihak Madinah berperang memandangkan mereka masih ada masa untuk mengelakkan pertempuran. Selain daripada itu kebanyakan tentera muslim ramai terdiri daripada pihak ansar (penduduk asal Madinah) yang baru memeluk islam dan mereka  merayu kepada baginda untuk mempertahankan Madinah sahaja. Namun terdapat juga golongan ansar yang merasakan kewajaran untuk mereka berperang sebagaimana tradisi mereka yang mementingkan maruah apabila dicabar sebagaimana yang diucapkan oleh  Sa'ad bin Ubada bahawa sekiranya Rasullulah S.A.W memerintahkan mereka menunggang kuda ke dalam laut, arahan itu tetap akan mereka laksanakan. Walau bagaimanapun pihak islam mengharapkan agar peperangan tersebut dapat dielakkan dan mereka kemudiannya mara ke Badar. Baginda mengetuai pasukan tentera muslim dan dibantu oleh Abu Bakar, Umar Al Khattab, Ali Hamzah, Ammar bin Yassir dan ramai lagi sahabat baginda.

5. Pada 15 Mac, kedua-dua pihak tentera berada kira-kira 1 hari perjalanan dari Badar dan beberapa tentera islam telah menunggang dihadapan kolum kemaraan tentera islam dan telah berjaya menangkap 2 orang pencari air tentera musyrikin Quraish.Berdasarkan daripada maklumat yang diperolehi daripada tawanan mereka, ia menimbulkan kerisauan dikalangan tentera muslim kerana kekuatan tentera Musyrikin Quraish adalah 1000 orang berbanding 313 orang tentera muslim dengan nisbah 3:1.

6. Badar merupakan satu lokasi yang terletak di kawasan slope di bahagian timur lembah yang di panggil Yalyal. Manakala di bahagian barat lembah tersebut di apit oleh bukit Aqanqal. Semasa tentera Islam dari timur, baginda Rasullulah S.A.W mengarahkan agar formasi dibentuk di telaga yang pertama dijumpai mereka namun Hubab bin ak-Muhdir berbincang dengan baginda mengenai keputusan tersebut, tentera islam kemudiannya diarahkan agar disusun di kawasan telaga yang berhampiran dengan tentera musyirikin Quraish.

Rancangan Tentera Musyirikin Quraish

7. Tentera Musyirikin Quraish tidak membawa kaum wanita dan kanak-kanak dalam peperangan sebagaimana lazim yang dilakukan oleh tentera Arab lain dan pada masa yang sama tidak juga berhubung dengan kaum-kaum arab yang lain yang berada di sekitar Hijjaz. Ini dapat dikatakan berpunca daripada masa persiapan bagi peperangan ini yang tidak mencukupi untuk mereka membuat persiapan dan juga tahap keyakinan yang terlalu tinggi dalam mencapai kemenangan terhadap tentera islam berikutan bilangan tentera islam yang sedikit.

Hari Pertempuran

8. Tentera musyirikin Quraish telah mara ke Lembah Badar dan telah menghantar peninjau untuk membuat pemerhatian terhadap persiapan dan kedudukan barisan tentera Islam dan peninjau berkenaan telah melaporkan bahawa hanya terdapat sedikit dan kemungkinan tiada  bantuan. Ini menambahkan lagi rasa yakin dan bongkak Abu Jahal terhadap kemampuan tentera islam untuk memenangi peperangan ini.

9. Seperti kebiasaan bagi peperangan zaman dahulu, pertempuran bermula dengan cabar mencabar antara kedua belah pihak. Dikatakan 3 tentera Islam dari golongan ansar keluar menyahut cabaran tetapi diejek oleh tentera musyrikin Quraish. Melihat keadaan tersebut, Saidina Hamzah mara ke hadapan dan mengajak Saidina Ali dan Ubaida menyertai beliau untuk mencabar wakil tentera musyirikin Quraish. Di dalam cabar mencabar tersebut, Saidina Hamzah berjaya membunuh Utba, Saidina Ali membunuh Walin bin Utba dan Ubaida membunuh Shaiba walaupun telah beliau sendiri telah dicederakan. Selepas pertarungan tersebut, kedua-dua pihak saling serang menyerang seperti singa yang lapar. Peperangan mengambil masa hanya beberapa jam sahaja dan tamat pada tengahari. Tentera Islam bertempur dengan penuh bersemangat kerana ingin mendapatkan syahid menyebabkan tentera musyrikin Quraish goyah dan seterusnya melarikan diri dari pertempuran. Selain dari semangat yang ditunjukkan oleh tentera Islam, Allah telah memberikan bantuan dengan menghantar malaikat yang diketuai oleh Jibrail untuk menentang tentera musyirikin Quraish.

Kawasan Perkuburan Syuhada Badar
10. Seramai 70 orang tentera musyirikin Quraish terbunuh termasuklah Abu Jahal dan 70 lagi telah ditawan. manakala hanya 14 orang tentera Islam yang syahid. Terdapat sumber yang menyatakan bahawa adanya saranan agar tawanan ini dibunuh tetapi ianya ditentang oleh Saidina Abu Bakar dan ianya disokong oleh baginda rasullulah S.A.W. Ini adalah kerana ada dikalangan tawanan mempunyai hubungan persaudaraan dengan tentera islam, keperluan mendapatkan duit tebusan dan juga harapan kemungkinan untuk mereka memeluk islam kemudian. Sebelum meninggalkan lokasi pertempuran, rasullulah S.A.W mengarahkan agar kesemua korban Perang Badar dikebumikan di kawasan tersebut berhampiran dengan telaga yang menjadi lokasi pertempuran.

Kesimpulan

11. Peperangan Badar menunjukkan bahawa rasullulah tidak menggunakan kelebihan sebagai seorang nabi dan rasul dalam membuat keputusan, bahkan baginda menubuhkan Majlis Perang dan menanyakan pendapat majoriti bagi keputusan untuk melancarkan perang atau sebaliknya. Baginda juga bersama-sama dengan tentera islam turun untuk berperang dan bukannya berada di Madinah dan menantikan keputusan sajaja. Ini jelas menaikkan semangat tentera islam apabila melihat rasul kesayangan mereka turun bersama-sama ke medan perang.  

12. Faktor disiplin yang ditunjukkan oleh tentera islam dalam menghadapi tentera musyrikin Quraish merupakan antara faktor kejayaan mereka. jika dibuat perbandingan jumlah kekuatan tentera islam adalah 1:3 berbanding dengan tentera musyirikin Quraish tetapi mereka sanggup mempertahankan agama dan kawasan dengan tidak mengenal erti gentar dan takut. Mereka juga yakin dengan pasti bahawa pertempuran ini mendapat bantuan dari Allah sebagaimana yang kita ketahui bahawa bala tentera yang terdiri daripada malaikat telah dihantar oleh membantu para tentera islam.

13. Selain itu, tentera musyirikin Quraish memandang rendah terhadap keupayaan tentera islam di dalam memenangi peperangan ini. Ini kerana 2 faktor yang menjadikan mereka terlampau yakin iaitu jumlah tentera islam yang sedikit berbanding kekuatan mereka. Lalu ini menyebabkan mereka menjangkakan kemenangan yang mudah. Ini merupakan satu pantang larang dalam setiap pertempuran kerana keyakinan yang melampau akan menyebabkan kegagalan yang besar. Faktor kedua ialah mereka juga masih yakin bahawa tentera islam tidak mampu menghalang mereka kerana sepanjang penentangan mereka terhadap islam, orang islam tidak mampu mempertahankan diri atau menentang mereka kecuali Saidina Umar Al Khattab. Mereka berpendapat bahawa mereka masih lagi berkemampuan mengalahkan tentera islam sebagaimana mereka lakukan kepada orang islam semasa di Mekah.

14. Kekalahan tentera Musyirikin Quraish menyebabkan mereka berhasrat untuk membalas dendam bagi kekalahan ini dan ia membawa kepada Peperangan Uhud. Dendam ini melibatkan dendam peribadi sebagaimana dendam Hindun terhadap Saidina Hamzah. Ia juga menyedarkan kaum musyirikin Quraish tentang keupayaan dan tahap disiplin pasukan  tentera islam yang selama ini dipandang rendah adalah tinggi sebagaimana tentera-tentera lain.

No comments:

Post a Comment