Sunday 15 August 2010

Puasa di KTD

1. Salam semua. Sudah masuk 5 hari kita berada di dalam bulan Ramadan Al Mubarak. Sebut pasal puasa ni, kalau siapa yang kena training asas tentera, polis atau bomba atau lain-lain badan uniform, time ni memang rasa azabnya. tiba-tiba teringat kembali kenangan latihan masa bulan puasa. Macam-macam rasa ada masa tu azab, penat, fed up tapi bila kenang kembali rasa seronok dan kelakar pun ada. Training pula x kisah bulan puasa atau tidak, tetap sama je tahap kena lanyak. Kalau PT pagi tu, PTI buat tak kisah je sampai dalam hati bersungut "dia suruh buat betul-betul tak apa la sebab dia tak kena buat". Iman masa tu pun nipis aja, rasa nak buka puasa tu lebih dari rasa nak puasa.


2. Pada masa tu, pegawai KAGAT pun ada training asas peg KAGAT sekali dengan kita orang jadi bila dia orang lintas bilik kadet-kadet ni, macam-macam bau yang dia orang cium terutamanya maggi (makanan rasmi tu), apa yang ustaz boleh buat nasihat saja la nak marah pun tak boleh sebab dia orang pun nampak macam mana kita orang kena lanyak ngan PTI. Ada tu yang lepas PT siap announce 'sekarang masuk la waktu berbuka puasa bagi kawasan KTD' sebab nak standby buka puasa dan Ustaz KAGAT yang ada depan bilik buat tak dengar je la. PT masa puasa satu hal, kena masuk untuk CIW dalam hutan satu hal, bulan puasa lak tu. Hmmm nasib badan la. Nasib tak kena CW kalau tak rasanya satu hari masa latihan tu tak lekat puasa al maklumlah penat dan letih. Itu pun ada yang kantoi tak puasa last-last kena rendam dalam sungai dengan jurulatih. 

3. Bersahur wajib pula tu. Dah la kena pi sahur dalam pukul 0330 kat mes kadet. Punya la malas Allah saja yang tahu. Menu masa buka puasa dengan sahur faham-faham saja tapi disebabkan pada masa itu saja makanan yang ada selain maggi, bedal saja la. Tapi yang peliknya pada masa tu makan banyak-banyak badan tetap maintain slim. Apa-apa hal pun itu semua kenangan masa training Kadet TJP-64 di KTD dulu-dulu. Harap-harap siapa-siapa yang tak puasa dah ganti la puasa tu ye. Dah dekat 10 tahun tu nanti carry fwd  byk sangat nak ganti hehehe. Ok last not least kalau ada yang terasa hati jangan marah ye, saya minta maaf ye. Saja je seronok bila ingat zaman training nie comradeship kuat, membujur lalu melintang patah. Sekarang ni ada dah yang berhenti dan ada yang dah promoted. Jangan lupa sedekahkan alfatihah untuk skot kita yang dah tiada. Jumpa lain kali.

No comments:

Post a Comment