Wednesday 11 August 2010

Ulasan buku mengenai Khalid Al Walid, Pedang Allah





Buku yang ditulis oleh Lt Jen A.I. Akram




1. Pertamanya saya ingin mengucapkan selamat berpuasa. Diharapkan puasa kali ini kita akan mendapat keberkatan dan ganjaran yang berlipat ganda. Sempena Ramadan ini,saya ingin berkongsi mengenai satu buku yang MESTI dibaca ara serius atau sesama ada secara santai sambil menunggu waktu berbuka. 

2. Tajuk buku yang saya ingin ulas ialah  The Sword of Allah; Khalid bin Al-Waleed, His Life and Campaigns yang ditulis oleh Lt Jeneral A.I.Akram, seorang pegawai Tentera Pakistan. Ia mula diterbitkan pada tahun 1969. Beliau menerbitkan buku ini adalah untuk menjadikan tokoh-tokoh islam terutamanya panglima sebagai rujukan dan bahan bacaan. Sebelum ini, maklumat-maklumat mengenai mereka hanya diperolehi dalam bahasa arab dan sesetengahnya adalah kurang tepat. Penulis telah melaksanakan  kajian terhadap dokumen-dokumen, manuskrip dan setiap kawasan yang pernah menjadi medan pertempuran Khalid Al Walid. Di dalam buku ini juga menceritakan secara terperinci dan mendalam mengenai hidup Khalid Al Walid bermula dari ia kecil hingga kepada kewafatan beliau, kempen-kempen ketenteraan semasa  masih kafir sehinggalah menjadi panglima kaum muslim. Buku ini juga menunjukkan gambarajah aturgerak Khalid semasa pertempuran yang dipimpin oleh beliau.

3. Khalid Al-Walib merupakan salah seorang daripada Panglima Islam yang terulung merangkumi 3 pemerintahan utama iaitu zaman Rasulullah S.A.W, Saidina Abu Bakar As Siddiq dan Saidina Umar Al Khattab. Ketangkasan dan keberanian beliau telah menyebabkan beliau mendapat gelaran dari baginda Rasulullah S.A.W sebagai Pedang Allah diatas keberanian dan ketangkasan beliau semasa bertempur dimana semasa peperangan Mu'tah dimana belaiu telah mematahkan 9 pedang semasa pertempuran. Beliau merupakan antara panglima-panglima Islam yang terlibat didalam 2 operasi yang penting di dalam Islam untuk menawan Parsi dan Rom. Saya akan menerangkan kempen-kempen beliau pada masa yang akan datang. 


4. Dalam buku ini juga menerangkan bagaimana perwatakan Khalid Al Walid yang amat tangkas dan berani semasa di medan pertempuran sehinggakan Amr Al Aas semasa menjawab persoalan Saidina Abu Bakar mengenai Khalid menjelaskan bahawa Khalid adalah pakar dalam peperangan, sahabat kepada kematian, tangkas seperti singa dan sabar seperti kucing. Selain itu, beliau juga akan mencari peluang semasa pertempuran untuk dieksploitasi dan mengalahkan musuhnya. Beliau juga mempunyai kira-kira 400 orang pasukan berkuda yang digunakan untuk memberi kejutan sekaligus melemahkan musuh.


5. Buku ini sesuai dibaca oleh semua golongan dewasa kerana ia menggunakan bahasa yang mudah difahami. Jalan ceritanya menarik seolah-olah kita berada bersama dalam cerita yang disampaikan. Maklumat-maklumat yang diceritakan juga amat terperinci terutamanya bagi setiap pertempuran yang berlangsung yang disertakan bersama nota kaki dan perbandingan dengan versi yang lain. Bagi sesiapa yang kurang berminat untuk membacanya dalam bahasa Inggeris, terdapat juga dalam versi bahasa melayu yang merupakan terjemahan daripada buku ini.  

6. Insyaalah saya akan cuba membuat penerangan mengenai setiap pertempuran yang dilalui oleh Khalid Al Walid berdasarkan buku ini serta sumber-sumber lain. Insyaallah jika diizinkan. Sekian terima kasih kerana sudi membaca ulasan saya kali ini.

1 comment:

  1. Terima kasih atas ulasan anda. Saya akan pergi ke perpustakaan awam untuk meminjamnya nanti, InsyaAllah.

    ReplyDelete