Tuesday 17 August 2010

Insurgensi


1. Semalam semasa  tengah godek-godek astro, tertekan History Channel. Wah rancangan menarik, terus letak remote tepi. Tajuk rencana tu Malayan Emergency. Rancangan tu lebih kurang sejam ++. Banyak juga maklumat dan pelajaran yang saya perolehi dalam rancangan tersebut. Apa yang menarik dalam rancangan itu, foto dan filem yang jarang saya lihat ada ditunjukkan.

2. Rancangan tersebut menceritakan tentang sebab musabab dan tokoh yang memainkan peranan dalam darurat ini dan juga wawancara dengan orang perseorangan yang terlibat samada pihak keselamatan atau komunis. Sebagaimana yang yang diketahui dan dipelajari Darurat di Malaysia berlangsung sebanyak dua kali iaitu Darurat Pertama dari 1948 - 1960 dan Darurat Kedua dari 1967 hingga 1989. Darurat berlangsung adalah kerana Parti Komunis Malaya untuk mengembangkan fahaman komunis dan menguasai Tanah Melayu daripada British selepas Jepun menyerah kalah. Darurat pertama bermula selepas insiden pembunuhan Pengurus ladang berbangsa Inggeris di Sg Siput. Pelbagai cara dilakukan oleh British untuk menangani ancama komunis. Antarnya adalah rancangan Briggs yang diperkenalkan oleh Sir Harold Briggs yang menempatkan penduduk dari pinggir hutan ke kawasan penempatan berpusat yang juga dikenali sebagai Kg Baru. Ia juga adalah untuk mengelakkan bantuan sampai ke pihak komunis. 

3. Semasa darurat pertama, hanya ada 13 batalion Infantri yang terdiri daripada tentera British, Gurkha dan 2 batalion Rejimen Askar Melayu dan unit-unit artileri yang terpaksa ditugaskan sebagai pasukan infantri, ia adalah terlalu sedikit untuk menentang ancaman komunis. Sehubungan dengan itu, British telah membawa masuk pasukan Royal Marines dan SAS (Special Air Service). Tentera dari negara Komanwel seperti Australia, New Zealand, Fiji dan Afrika juga dibawa masuk untuk menentang komunis memandangkan pada ketika itu Malaya masih baru selepas mengecapi kemerdekaan dan masih memerlukan bantuan dari British dan negara komanwel. Selain dari menggunakan ketenteraan, operasi psikologi juga digunakan untuk memastikan ancaman komunis dihapuskan dan maklumat diperolehi. Antara operasi psikologi yang dijalankan adalah menubuhkan Cawangan Khas (SB), menyusup masuk ke dalam organisasi komunis, penyebaran risalah di dalam hutan dan juga ganjaran terhadap anggota komunis yang menyerah dan juga yang dapat membawa pemimpin komunis yang dikehendaki secara hidup atau mati. Tokoh yang utama yang dapat membaca 'fikiran' dan tingkahlaku komunis adalah CC TOO dan dia banyak merancangkan operasi psikologi terhadap komunis. Selain itu, penubuhan pasukan Senoi Praq dan juga pos-pos di dalam hutan belantara bagi membuat kawalan dan pemerhatian terhadap orang asli melalui kempen heart and minds bagi mengelakkan komunis memndapatkan bekalan makanan dan lain-lain keperluan. Selain itu apa yang penting adalah penggunaan helikopter untuk memastikan operasi dalam hutan belantara berjalan dengan lancar. Fakta yang paling menarik mengapa komunis menggunakan dead letter box. Berdasarkan rencana tersebut, pihak SB telah memasukkan sejenis alat ke dalam radio milik komunis yang sebelum ini telah dihantar untuk pembaikan. Apabila radio tersebut dibuka ia akan memancarkan gelombang radio dan ia membolehkan pesawat pengebom British mengebom kedudukan tersebut. Pengeboman yang berterusan menyebabkan kejatuhan moral dan kesan psikologi ke atas anggota komunis dan ianya mendorong mereka meletakkan senjata.

4. Rancangan tersebut telah membuka mata saya dan saya berharap agar diperbanyakkan lagi rancangan seperti ini. Selain itu juga diharapkan agar dokumentari darurat ke 2 diadakan juga. Ini kerana saya yakin bahawa darurat ke 2 merupakan perjuangan sepenuhnya oleh wira-wira Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama dalam memastikan kebangkitan semula komunis dikekang sekali lagi. Ramai nyawa telah terkorban dan juga tak kurang juga yang terkorban. Banyak pihak luar menjadikan perjuangan semasa darurat sebagai bahan kajian ilmiah mereka seperti buku bertajuk learning to eat soup with a knife, war of running dogs dan banyak lagi. Manakala dokumentari yang pernah diterbitkan adalah Jungle Green Khaki Brown yang pernah disiarkan oleh TV3. Dengan adanya rancangan seperti ini ia diharapkan agar dapat memupuk kesedaran untuk memastikan Malaysia sentiasa aman. 

Ok la nanti kita jumpa lain kali dengan topik baru. Terima kasih.
  
 
 











No comments:

Post a Comment