Saturday 28 January 2012

Tentera Upahan - Penjenayah atau Penyelamat

Blackwater di Iraq




Suatu masa semasa Amerika menceroboh Iraq, satu imej yang menunjukkan mayat yang hangus terbakar digantung di percayai seorang tentera upahan yang berada di Iraq. Semasa di Iraq, khidmat tentera upahan digunakan untuk melindungi konvoi bekalan dan juga melindungi orang kenamaan. Ini jelas menunjukan bahawa terdapat keperluan untuk menggunakan khidmat tentera upahan walaupun operasi ketenteraan sedang berlangsung.
Tentera upahan atau nama lain seperti Private Military Contractor (PMC), Mercenaries, Dog of war telah wujud dari zaman dahulu kala dimana ia diperlukan untuk melindungi kepentingan sesuatu empayar dan jajahan daripada ancaman dan pada masa yang sama menampung kekurangan tentera empayar tersebut. Walau bagaimanapun, kesetiaan tentera adalah amat diragui. Ini adalah kerana mereka akan melaksanakan tugasan atau misi mereka berdasarkan sejumlah bayaran yang telah ditetapkan. Apabila ada pihak yang menawarkan bayaran yang lebih tinggi, tentera upahan akan melaksanakan penugasan yang mempunyai upah tertinggi walaupun mereka perlu membelot atau mengkhianati majikan asal.

Anggota Executive Outcomes

Pada dunia ketenteraan sekarang, kebanyakan tentera upahan merupakan bekas - bekas anggota pasukan khas dan juga bekas tentera yang mempunyai kepakaran khas seperti juruterbang. Ini kerana mereka mampu mempunyai pesawat pejuang, helikopter bahkan kereta perisai atau kereta kebal sendiri. Syarikat tentera upahan juga tidak menumpukan sepenuhnya perkhidmatan mereka kepada bidang keselamatan dan ketenteraan. Seperti syarikat Executive Outcomes dari Afrika Selatan menetapkan syarat kepada pelanggan mereka bahawa mereka akan membantu menamatkan konflik dengan mengambil sebahagian daripada hasil perlombongan. Ini kerana mereka membayar pendapatan anggota mereka 2 atau 3 kali ganda daripada bayaran kerajaan.

Tentera upahan kebanyakan tidak disukai oleh penduduk tempatan kerana mereka bertindak di luar batasan seperti keganasan terhadap tahanan, pembunuhan orang awam, dan pelbagai lagi. Ini menyebabkan mereka akan kerap menjadi sasaran oleh gerila tempatan seperti yang terjadi di Iraq. Kebanyakan tentera upahan berani melakukan keganasan terhadap penduduk tempatan adalah kerana mereka tidak terikat kepada undang-undang peperangan sebagaimana pasukan tentera biasa. Walaupun ia merupakan pekerjaan yang amat berbahaya, masih ramai anggota pasukan khas yang memohon untuk menjadi tentera upahan kerana bayarannya yang amat tinggi. Pada pendapat saya wang dan aksi atau peperangan tersebut menjadi faktor mengapa tentera upahan berjaya menarik ramai anggota pasukan khas. 

No comments:

Post a Comment