Tuesday 24 January 2012

Kartun dan Tentera

Sebelum ICT berkembang sebagaimana sekarang, kartun dijadikan sebagai medium untuk menyampaikan maklumat, meluahkan perasaan, alat bantuan mengajar, iklan untuk merekrut dan sebagainya.

Semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua, bagi menarik minat anak muda untuk menganggotai pasukan tentera, poster yang berbentuk kartun dijadikan sebagai medium pengiklanan. Ini kerana ia adalah antara cara yang meluas dan mudah pada ketika itu. Selain daripada digunakan untuk menarik minat anak muda mengaanggotai tentera, poster yang mempunyai karekter kartun dijadikan sebagai propaganda oleh semua pihak. Gambar di bawah menunjukkan poster yang mengandungi kartun sebagai propaganda pihak yang sedang berperang. 



Selain daripada menjadi alat propaganda, kartun juga dijadikan sebagai cara untuk meluahkan perasaan mereka secara sinikal tanpa menyakiti atau menyinggung perasaan pihak lain secara langsung. Di Malaysia, anggota tentera dapat mencurahkan bakat mereka dalam melukis kartun di ruangan SENYUM SKOT yang diterbitkan oleh Majalah GILA GILA. Ruangan ini dikendalikan oleh Allahyarham Pak Rejabhad. Dalam ruangan ini dipaparkan secara lukisan kartun bagaimana hidup seorang anggota tentera dan dunia mereka. Secara tidak langsung ia mempromosikan tentera kepada pembaca awam.
Kartun juga dijadikan sebagai alat bantuan mengajar terutamanya dalam phamplet. Sebagai contoh tentera Amerika menggunakan kartun untuk mengajar tentang manual menggunakan senjata M-16, taktik dan cara mengendalikan pesawat F 104 Starfighter dan banyak lagi. Mengapa kartun digunakan? Ia digunakan kerana ia tidak memerlukan masa yang panjang untuk faham berbanding membaca. Ia akan memudahkan anggota untuk memahami sesuatu perkara.

No comments:

Post a Comment