Saturday 14 January 2012

Pesawat Tempur Yang 'Evergreen'

 Tajuk kali ini lebih kepada pesawat-pesawat pejuang yang evergreen terutamanya pada masa saya membesar. Pesawat ini direka pada abad ke-21 dimana rekabentuknya boleh dikatakan menarik dan keupayaan tempurnya adalah baik walaupun pada zaman sekarang ianya dianggap 'tua'.

Pesawat tempur yang saya rasa still evergreen ialah F-4 Phantom II. Ia terkenal semasa Perang Vietnam. Mula diperkenalkan pada tahun 1960 dan mempunyai kelajuan 2.2 Mach dan mempunyai 2 tempat duduk dan 2 enjin. Rekabentuk sayap dan kedudukan enjinnya yang lain daripada lain menyebabkan ia menjadi unik. Rekabentuk pesawat yang awal tiada dibekalkan dengan senjata meriam (cannon) untuk pertempuran jarak dekat dan bergantung kepada peluru berpandu sahaja. Versi yang kemudiannya dibekalkan dengan gun pod dan juga meriam kerana Perang Vietnam membuktikan ianya masih diperlukan. Ia juga mendapat gelaran Double Ugly kerana asap yang dihasilkan hitam semasa penerbangannya.

Phantom dan Persenjataanya
Pesawat seterusnya adalah F104 Starfighter. Pesawat ini pesawat satu tempat duduk dan satu enjin dan ianya mempunyai rekabentuk yang pelik kerana bentuk fiuslaj yang tirus seperti pensil dan sayap yang pendek. Ia mempunyai kelajuan supersonik. Persenjataan pesawat ini meriam Gatling Gun yang mempunyai 6 laras dan peluru berpandu. Ia digunakan dalam pertempuran udara semasa Perang Vietnam, Konflik India-Pakistan dan juga semasa Konflik China - Taiwan. Ia mendapat jolokan widow maker kerana ramai juruterbang yang terbunuh semasa mengendalikan pesawat ini. Ini kerana faktor rekabentuknya menyebabkan ia sukar dikawal terutamanya semasa kelajuan rendah. Walaubagaimanapun ia adalah antara pesawat yang banyak memecahkan rekod penerbangan.  



A4 Skyhawk TDM
Pesawat seterusnya adalah pesawat yang pernah berkhidmat dengan TUDM sekitar tahun 1980-an sehingga 1990-an. Perkhidmatannya penuh dengan kontroversi. A-4 Skyhawk PTM adalah versi pesawat yang dibeli sebanyak 88 buah dibawah Program PERISTA. Ia merupakan pesawat serangan darat penyerang-pengebom. Ia mempunyai kelajuan subsonik dengan kelajuan + 950 km/j. Ia mempunyai sayap berbentuk delta dan mempunyai satu tempat duduk dan satu enjin. Di Malaysia ia digunakan dalam tempoh yang singkat kerana banyak pesawat ini terlibat dalam kemalangan dan menyebabkan kerugian keatas TUDM dan ATM kerana kehilangan juruterbang yang mahir. Mempunyai 6 hardpoint membawa tangki minyak tambahan, bom dan roket. Ia juga mempunyai 2 x meriam 30 mm. Tugas akhir A 4 Skyhawak dalam TUDM adalah sebagai pesawat pengisian minyak.

No comments:

Post a Comment