Thursday 14 October 2010

Sniper

Seorang tentera Amerika yang ditembak oleh Sniper.
Dia bernasib baik dan selamat
Satu seksyen sedang meronda di kawasan penempatan sebagaimana yang dilakukan sebelum ini. Kesemua anggota memerhatikan keadaan sekeliling dan tiba-tiba 'thump' anggota dihadapan tersungkur menyembah bumi. Anggota yang lain mencari perlindungan dan dalam keadaan yang kelam kabut, seorang lagi ditembak dan melihat keadaan itu, seluruh seksyen menembak secara rambang dengan harapan dapat mencederakan penembak tersebut. Penembak tersebut telah bergerak keluar dari tempat persembunyiannya dan bergerak ke kawasan pasukan sahabat. Senario tersebut merupakan keadaan di mana sniper menjalankan tugasnya dan kesannya terhadap sesuatu operasi ketenteraan.

Sniper atau dalam bahasa Melayu  dikenali dengan nama sebagai penembak tepat atau juga sebagai penembak curi. Ia telah wujud sejak sekian lama bermula dari pengenalan senjatapi dimana sniper akan bergerak dan mencari sasarannya. Tugas utama sniper adalah untuk membunuh ketua-ketua kumpulan kerana seperti ular apabila kepala dipotong maka badan tidak dapat bergerak. Sniper juga memburu operator radar, peluru berpandu, komander kenderaan perisai, juru radio dan anggota yang dirasakan penting. Peranan sniper tidak dinafikan mempunyai kesan serta peranan dalam peperangan moden. Seorang sniper boleh menyebabkan kemaraan sesuatu pasukan terhenti kerana satu das tembakan dilepaskan oleh beliau dan tidak dapat dikesan. Ia juga dapat menjatuhkan moral seseorang tentera yang mana ia akan memberi kesan psikologi dimana wujud kebimbangan mengenai nyawa apabila melaksanakan operasi bagi hari seterusnya.

Go to fullsize imageSniper akan 'mengadunkan' dirinya dengan persekitaran bagi mengelakkan ia dikesan musuh dan juga sebagai penyamaran. Pada peringkat awal, Sniper akan menggunakan semulajadi untuk membuat penyamaran dan kita dapat lihat penyamaran dibuat sebagaimana cerita enemy at gate dimana ia membuat penyamaran sesuai dengan keadaan persekitaran bandar. Teknologi yang semakin berkembang telah menjadikan penyamaran sniper sukar untuk dilihat melalui mata kasar. Sekarang sniper gemar menggunakan suit ghillies atau rambu ramba. Selain itu, teknologi mengenai penggiraan titik jatuh peluru, jenis peluru dan  senjata juga telah menyumbang reputasi yang menakutkan.

Sniper akan menggunakan senjata berkaliber 7.62 seperti SVD dan juga 12.7 seperti barret. Ia menggunakan kaliber  tersebut bagi membunuh musuh pada jarak yang jauh. 7.62 biasanya digunakan untuk personnel manakala 12.7 digunakan untuk anti material. Pihak Soviet telah mencipta senjata sniper yang boleh dikatakan sebagai lagenda iaitu SVD. ia direka sama seoerti AK-47 bagi mengelirukan musuh untuk mengesan sniper kerana rekabentuk senjata yang hampir sama.

Sniper dan suit ghillie
Ketakutan kepada sniper menyebabkan pelbagai teknologi anti sniper diperkenalkan seperti sensor untuk mengenalpasti arah balistik peluru sniper, vest kalis peluru yang dipertingkatkan dan bahkan ada yang menggunakan sniper memburu sniper. Ia pernah terjadi apabila sniper tentera merah berjaya membunuh tentera Jerman setiap hari dan ia menjatuhkan moral anggota mereka. Mejar Konig, jurulatih pusat latihan sniper Jerman telah dipanggil untuk memburu sniper Soviet yang terkenal, Vassili Zaitzev. Selain itu, semasa Amerika beroperasi di Iraq dan Afghanistan, ramai dari tentera mereka dibunuh oleh sniper sebagai mana yang ditunjukkan dalam rakaman video.

Itu sahaja catatan saya pada kali ini. berjumpa di lain kali.




3 comments:

  1. aiseh..x puas la ckit sgt crita...

    ReplyDelete
  2. Ye ke. Saja buat pendek sebab ingat x ada respon berdasarkan bab lain yang saya tulis panjang2 tapi no response. Next time akan buat detail sikit. Tima kasih sebab baca

    ReplyDelete
  3. info yang sangat berguna!

    ReplyDelete