Thursday 21 October 2010

Keperluan untuk Sistem Pertahanan Udara Bergerak


Senjata Pertahanan Udara semasa Perang Dunia Pertama

Sistem pertahanan udara wujud sejak terciptanya pengangkutan udara. Rekod awal menunjukkan bahawa meriam pernah digunakan untuk menembak jatuh belon semasa Perang Franco-Prussia pada 1870. Semasa peperangan tersebut, belon digunakan oleh tentera Perancis untuk menghantar bekalan semasa Bandar Paris dikepung. Gustav Krupp dikatakan telah menggunakan senjata 1 pounder (32mm) yang telah  diubahsuai dan diletakkan di atas kuda bagi tujuan menembak belon-belon tersebut.   Jen Douchet menyatakan bahawa sesiapa yang menguasai ruang akan memenangi peperangan. Ini dibuktikan semasa perang Dunia Kedua, serangan terhadap Iraq dan Afghanistan, Perang Yom Kippur dan beberapa lagi peperangan. Menguasai ruang udara akan dapat menembusi ke kawasan musuh dalam masa yang singkat dan tanpa banyak halangan muka bumi. Dengan pelbagai jenis pesawat samada pesawat kepak kaku atau helikopter, pasukan yang berada di atas tanah lebih cenderung untuk dikesan serta dimusnahkan dari atas tanpa disedari.

Pesawat meredah tembakan senjata pertahanan udara
Sistem pertahanan udara terdiri daripada dua jenis iaitu meriam anti pesawat dan sistem peluru berpandu. Kedua-dua sistem ini boleh ditempat secara statik atau bergerak. Pada peringkat awal, sistem pertahanan udara diperkenalkan, meriam anti pesawat dan machinegun digunakan. Kaliber senjata yang digunakan adalah dari .50 cal, 20 mm, 40 mm hingga 88 mm. Senjata berkaliber kecil sangat digemari penggunaan kerana kos yang murah kadar tembakan yang tinggi dan juga ia senang untuk krew mengikuti sasaran mereka. Peluru berfius (proximity, barometrik dan time delay) yang akan menaburkan serpihan logam digunakan untuk mendapatkan kesan kemusnahan yang tinggi pada pesawat juga digunakan.
Apabila era jet semasa Perang Korea, meriam pertahanan udara mengalami kesukaran untuk menembak jatuh jet-jet yang terbang mencapai kelajuan bunyi (mach 1). Peluru berpandu permukaan ke udara telah dicipta untuk menangkis serangan jet-jet ini. Ia akan menggunakan radar bagi mengesan sasaran dan juga akan memandu peluru berpandu ke arah sasaran seperti SA-2, Hawk, SA-6 dan banyak lagi. Namun sistem ini mempunyai kelemahan iaitu radar tidak akan dapat mengesan pesawat yang terbang terlalu rendah (hugging terrain) dan juga apabila penyerak (jammer) digunakan. Ini akan menyebabkan keseluruhan sistem tidak dapat digunakan. Selain itu, pancaran radiasi oleh radar akan menyebabkan ia mudah dikesan oleh pemburu peluru berpandu yang juga dikenali Wild Weasel atau SEAD (Supress Air Defence System) yang akan memusnahkan peluru berpandu. Penyelesaian bagi masalah tersebut adalah dengan menggabungkan sistem meriam anti pesawat dan juga peluru berpandu. Contoh yang terbaik adalah semasa Perang Vietnam dimana kedua-dua sistem digunakan dan ianya telah menyebabkan jumlah pesawat Amerika yang ditembak adalah tinggi.

Melihat kepada mobiliti yang wujud dalam peperangan moden seperti Combine Arms, Battlegroup, Combat Team serta ancaman udara yang semakin canggih, sistem pertahan udara bergerak adalah diperlukan bagi menangkis sebarang ancaman dari udara. Dengan keupayaan untuk mara 20 km dan lebih, ia adalah sukar bagi sistem pertahanan udara biasa untuk bergerak bersama-sama. Tanpa pertahanan udara bergerak bersama, pasukan di darat akan diratah oleh musuh dengan sewenang-wenangnya sebagaimana terjadi kepada pasukan armor 2nd Army Mesir yang meninggalkan payung pertahanan udara dan telah dimusnahkan oleh pesawat Israel dengan mudah. Tambahan pula sistem stand off missile akan menyukarkan lagi pesawat musuh dikesan menggunakan cara biasa (visual) menggunakan mark one eyeball (mata). Walaupun sistem manpad wujud, ia hanya untuk pertahanan aras rendah (SHORAD) iaitu 8 km dan amaran awal tidak dapat disediakan kerana ia menggunakan sistem penjejakan menggunakan infra merah (SA-7, ANZA, Stinger) atau laser (Starburst). Dengan menggunakan sistem pertahanan udara bergerak, kehadiran musuh dapat dikesan dan amaran akan dapat dikeluarkan kepada kolum yang sedang bergerak. Ia juga dapat memberikan perlindungan sepanjang masa kepada pergerakan pasukan sahabat. Sistem pertahanan udara boleh menggunakan sistem meriam seperti ZSU 23-4, Gepard atau peluru berpandu seperti Chapparal atau gabungan kedua-duanya seperti Tunguska. Kelebihan sistem yang menggunakan meriam dan peluru berpandu dapat digambarkan seperti berikut; Sasaran dikesan pada jarak 32 km, sasaran dikunci (lock) pada jarak 18 km, pada jarak 8 km peluru berpandu dilepaskan, sasaran dapat elak peluru berpandu dan meriam akan berkerja menembak sasaran pada jarak 3 km. 

 Sistem pertahanan udara bergerak dirasakan perlu bagi memastikan kemampuan sesuatu ketumbukan untuk terus bertempur. Kita jangan mengulangi kesilapan British yang yakin bahawa udara dapat dipertahankan oleh tentera udaranya tetapi akhirnya mereka silap.

No comments:

Post a Comment