Saturday 4 August 2012

Kamov KA-50 - 'Jerung' di Langit

Ka-50

Kamov KA-50 'Black Shark' (Pengenalan NATO 'Hokum A' merupakan salah satu daripada helikopter penggempur Russia yang terdapat dalam inventori mereka. Ia merupakan helikopter penggempur satu tempat duduk, mempunyai kipas sepaksi arah bertentangan (contra rotating), tidak mempunyai kipas ekor. Salah satu daripada ciri-ciri istimewa helikopter ini adalah ia mempunyai kerusi lenting seperti yang terdapat pada pesawat pejuang dimana apabila kerusi itu diaktifkan, kipas akan tercabut, kanopi akan tercabut dari rangka pesawat.

KA-50 mula dibangunkan pada tahun 1987 semasa zaman pemerintahan Kesatuan Soviet pada tahun 1987 dan mula dipamerkan kepada umum pada tahun 1982. Ia dikatakan bakal menggantikan Mi-24 Hind yang mana dikatakan mempunyai saiz yang terlalu besar dan tidak mempunyai keupayaan untuk bermanuver di kawasan pertempuran yang sengit.         KA-50 dicipta dengan mempunyai pelbagai sistem persenjataan seperti 23 mm pod roket (240 roket setiap satu pod), 12 x peluru berpandu anti kereta kebal VIKhR, Peluru berpandu udara ke udara Vympel R-73, roket S-8 dan S-13, Peluru berpandu udara ke darat panduan laser semi aktif Kh 25, 4 x bom 250 kg, 2 x bom 500 kg. Meriam yang digunakan adalah dari jenis Shipunoov 2A42 30 mm dengan 460 peluru (Perobek Armor atau Letupan Kuat-Frag). Apa yang unik mengenai meriam helikopter ini, ia tidak menggunakan sistem seperti helikopter penggempur yang lain dimana meriam dapat digerakan mengikut pergerakan helmet jurumeriam. Bagi sistem KA-50, ia menggunakan meriam yang berada di badn pesawat dan hanya boleh digerakan secara atas dan kebawah kerana pada pandangan pereka, ia dapat memberikan jarak yang lebih jauh dan lebih tepat berbanding sistem meriam yang boleh digerakan.

Rekaan dua kipas sepaksi menyebabkan kipas ekor tiada dan ini menyebabkan kotak gear untuk kipas tersebut tiada dan sekaligus menjadikan kawasan untuk bahagian kritikal enjin helikopter menjadi kecil untuk ditembak musuh. Selaini itu ia juga memberikan kelajuan kepada helikopter iaitu 315 km/j dan mampu melakukan gerakan roll dan barrel. Juruterbang juga akan mengawal, mencari sasaran dan memandu dan terdapat persoalan mengenai bebanan terhadap juruterbang. Tetapi ianya dikatakan peranan juruterbang helikopter ini adalah sama seperti juruterbang pesawat pejuang dengan penugasan menerbangkan, mencari sasaran dan pulang. Bagi mengurangkan bebanan juruterbang, satu versi lagi dikeluarkan dengan 2 tempat duduk iaitu Ka-52 dan dikenali sebagai Hokum B 
Kamov Ka-52
Disebabkan kelajuan ia dikatakan sesuai untuk penugasan memburu helikopter pejuang yang lain tetapi setakat ini tiada pertempuran sedemikian berlaku. Ia mula beroperasi dalam operasi tentera Russia di Chechnya.

Kamov Ka-50

No comments:

Post a Comment