Sunday 15 July 2012

Multicam - Evolusi Terbaru Corak Loreng


Corak Multicam
Multicam adalah singkatan daripada Multicamouflage merupakan corak loreng terkini dalam inventori Tentera Darat Amerika. Ia mula diperkenalkan pada tahun 2010 semasa operasi Amerika di Afghanistan dan mula digunakan oleh Pasukan Khas. Corak ini direka oleh syarikat Crye AssociatesCorak ini adalah untuk menggantikan corak Universal Camouflage Pattern (UCP) atau dikenali sebagai corak digital.
Corak yang sebati dengan persekitaran
Corak UCP (kiri) yang tidak sesuai dengan
keadaan persekitaran
Penggantian corak UCP ke Multicam adalah disebabkan warna UCP yang berwarna kelabu dan ia tidak memberikan penyamaran yang baik terutamanya di kawasan pergunungan Afghanistan. Sebaliknya multicam telah mendapat maklumbalas yang memberangsangkan semasa ujiannya. Corak yang digunakan adalah corak yang tidak sekata dalam pelbagai saiz atau yang mengelarkannya sebagai coffee stain pattern. Ianya mempunyai tujuh warna iaitu dimana setiap warna mampu memberikan penyamaran yang baik disetiap keadaan muka bumi dimana ia mengelirukan pandangan manusia. Sebagai contoh apabila pengguna berdiri di kawasan hutan, padang pasir atau pergunungan, maka warna pada loreng tersebut seakan-akan menyembunyikan dan sebati dengan keadaan sekeliling.

Multicam oleh tentera Russia
Sebagaimana yang kita tahu, apabila tentera Amerika mengeluarkan loreng digital, maka berlumba-lumba negara lain untuk menggunakan corak tersebut dan Malaysia juga tidak ketinggalan dimana ujian mengenai corak tersebut telah dilaksanakan. Apabila corak multicam digunakan dan memberikan keputusan yang diluar jangkaan, terdapat negara yang telah menggunakan corak dan warna yang seakan akan sama dengan corak ini. Sebagai contoh, tentera Australia telah menggunakan multicam untuk pasukan khas mereka dan berpuas hati dan memohon dengan pengeluar untuk mengeluarkan corak ini secara berlesen. Tentera British juga telah menggunakan corak seakan - akan multicam tapi dikenali sebagai Multi Terrain Pattern (TMP) bagi kegunaan di Afghanistan. Russia dan lain-lain negara juga ada menggunakan corak ini dan ia dipercayai akan menjadi ikutan negara lain. Ini jelas menunjukan Kementerian Pertahanan Amerika mengambil berat terhadap pandangan anggota mereka dan berusaha untuk membaiki kesilapan mereka. Ini berikatan dengan pemilihan corak UCP yang dikatakan sebagai kesilapan yang terbesar mereka.

Bagi saya, corak loreng Malaysia iaitu corak Harimau Belang juga tidak kurang hebatnya. Ini kerana bila digunakan dikawasan hutan ia mampu menyamarkan penggunanya dengan baik terutama sekali apabila pakaian tersebut dalam keadaan basah. Kelemahn corak Harimau Belang adalah semasa penggunaan di kawasan terbina dimana warnanya yang direka untuk hutan jelas nampak tetapi setakat ini ia adalah corak yang bagus.

  

No comments:

Post a Comment