Wednesday 13 July 2011

Senjata Bullpup

Istilah senjata bullpup mungkin ramai yang tidak memahami maksudnya sekiranya tidak melihat gambar senjata tersebut. Senjata bullpup adalah satu jenis senjata yang mempunyai rekabentuk yang lain dari rekabentuk senjata konvensional. Senjata bullpup menggunakan konfigurasi kelopak dan alat berkerja senjata dibelakang picu dan berada dalaam kedudukan yang setentang dengan pipi penembak. Senjata ini direka adalah untuk kegunaan untuk pertempuran dikawasan bandar yang memerlukan selaras senjata yang pendek tetapi berkesan dari segi kuasa tembakan sebagaimana senjata konvensional.  

Senjata bullpup pertama yang direkabentuk ialah EM-2. Ia direka selepas perang dunia kedua tetapi gagal untuk dipilih menjadi senjata utama British atas beberapa faktor seperti faktor peluru yang digunakan serta pengaruh politik dalam pemilihan senjata.
Steyr AUG

Sehinggalah pada tahun 1977, syarikat Steyr telah merekabentuk senjata yang berjaya memasuki pasaran iaitu Styer AUG yang digunakan oleh tentera Austria. Menggunakan peluru dari jenis 5.56 mm x 45 mm, ia telah menjadi pilihan kepada tentera Australia dan juga negara-negara yang lain termasuk Tentera Darat Malaysia. Selepas kejayaan Steyr AUG, lahirlah senjata bullpup yang kedua iaitu FAMAS buatan Perancis, SA - 80 buatan UK dan beberapa senjata yang lain. Senjata bullpup menjadi pilihan kepada tentera sesetengah negara adalah kerana walaupun panjang senjata ini yang pendek tetapi panjang larasnya adalah sama sebagaimana senjata konvensional ia mampu memberikan jarak efektif sama seperti senjata konvensional. Sebagai contoh Steyr dan M 16, terdapat perbezaan antara kedua-dua senjata tetapi ia mempunyai panjang laras yang sama.  


Senjata FAMAS

SAR 21

Namun terdapat juga kelemahan pada senjata ini. Antara kelemahan adalah ruang lentingan peluru yang berada di pipi penembak yang bermakna sekiranya penembak kidal yang mempunyai ruang lentingan senjata di kiri tidak dapat menggunakan senjata yang digunakan oleh penembak kanan berbanding senjata konvensional. Berdasarkan kepada teknologi bullpup, ia bukan sahaja hanya digunakan oleh senjata tempur, bahkan ia telah diaplikasikan kepada senjata penembak tepat, submesingan dan senjata shotgun.  Senjata bullpup ini juga telah mengalami evolusi yang mana ia telah digabungkan dengan program perajurit masa hadapan atau lebih dikenali sebagai Future Soldier.


СВУ-АС.jpg
Senjata Penembak Tepat versi Bullpup
      

No comments:

Post a Comment