Wednesday 6 July 2011

Komunisme di Zaman Moden

Sebagaimana yang kita maklum bahawa komunisme kini dikatakan telah berjaya meresap ke dalam masyarakat kita tanpa disedari. Ini dapat dilihat apabila terdapat usaha-usaha untuk menghidupkan semula komunisme dengan mengangkat tokoh dari Parti Komunis Malaya (PKM) dan perjuangan mereka sebagai pejuang kemerdekaan baru-baru ini. Sebenarnya usaha tersebut telah dijalankan sebelum ini lagi dimana mereka telah berusaha untuk membawa balik Chin Peng ke Malaysia dengan mendapatkan pengampunan kepada beliau. Namun usaha tersebut telah mendapat tentangan pelbagai pihak yang pernah terlibat dalam menentang komunis terutamanya bekas anggota tentera dan polis.

Fahaman komunis telah diasakan oleh Karl Mark dan Friedrich Engels dan ianya telah didokong oleh lain-lain tokoh seperti Lenin, Mao Tse Tung, Chin Peng dan ramai lagi. Tujuan utama penubuhan komunis adalah untuk mewujudkan sebuah negara yang mempunyai kesamarataan darjat dan segala harta adalah milik negara  dan yang menjadikan komunisme sesuatu yang merbahaya ialah mereka tidak mengakui bahawa wujudnya tuhan.

Di sesetengah negara komunis menjadi pilihan rakyat mereka kerana komunisme dilihat adalah sebagai pembela mereka dalam menentang kapitalisme. Namun di Malaysia ia ditolak kerana ia menolak kepercayaan untuk beragama dan juga ia cenderung untuk menggunakan kekerasan dalam mencapai hasrat mereka. Sejarah permulaan di Singapura pada tahun 1920 dan ia bergerak dibawah pertubuhan kesatuan sekerja. Kemudian ianya menular di Semenanjung Tanah Melayu dan apabila Jepun mendarat di Tanah Melayu pada 7 Dis 1941, Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) bersama - sama dengan Force 136 telah berganding bahu menentang tentera Jepun sehingga mereka keluar dari Tanah Melayu. Selepas pengunduran Jepun, sepanjang tempoh 14 hari sebelum Pentadbiran Tentera British masuk ke Tanah Melayu, berlaku pelbagai keganasan yang telah dilakukan oleh MPAJA keatas rakyat yang mana sekiranya mereka mengesyaki mereka sebagai tali barut Jepun atau berkerjasama dengan Jepun, mereka yang berkenaan akan dibunuh dengan kejam.

Apabila MPAJA diarahkan untuk menyerahkan senjata mereka, mereka telah menyembunyikan senjata mereka dan telah bangkit melancarkan penentang secara bersenjata atau Darurat I (1948 - 1960) dan Darurat II (1967 - 1989). Spanjang tempoh darurat tersebut, telah ramai warga Malaya dan Malaysia dengan tidak mengira bangsa telah terkorban akibat perbuatan komunis.

Walaupun PKM telah meletakan senjata tapi ideologi mereka masih bergerak secara tersembunyi. Sebagai contoh kedai-kedai buku telah menjual buku mengenai memoir bekas-bekas pejuang komunis dan juga mengangkat anggota PKM sebagai hero. Tambahan pula ramai remaja kita sekarang tidak menekan matapelajaran sejarah dan menyebabkan mereka lupa dan tidak mengambil pengajaran daripada peristiwa yang lepas dan menyebabkan mereka akan menerima bulat-bulat apa yang disampaikan kepada mereka.

No comments:

Post a Comment