Sunday 26 December 2010

Konflik yang Tiada Sudahnya-Semenanjung Korea

1. Pada 23 Nov 10, Semenanjung Korea digegarkan dengan serangan artileri oleh Korea Utara ke atas Pulau Yeonpyong, Korea Selatan. Lokasi pulau tersebut hanya 80 km dari Incheon, Korea Selatan dan 12 km dari Daerah Hwanghae, Korea Utara. Insiden tersebut berlaku berlanjutan daripada rasa tidak puas hati ke atas Korea Selatan dengan dakwaan bahawa tembakan dilepaskan oleh tentera Korea Selatan terlebih dahulu. Tentera Korea Utara menembak dianggarkan 200 das tembakan dan menyebabkan 2 tentera marin Korea Selatan terbunuh manakala 20 penduduk pulau tersebut cedera. Bimbang terhadap keselamatan mereka, penduduk pulau berkenaan dipindahkan bagi memastikan keselamatan mereka sekiranya terjadi konflik yang seterusnya.  


Peta lokasi Pulau Yeonpyeong - sumber dari internet
2. Konflik Korea ini sebenarnya bermula sejak tahun 1950-1953 dikenali sebagai Perang Korea. Dalam perang tersebut Korea Selatan dibantu oleh PBB yang diketuai oleh Amerika Syarikat yang dibawah pimpinan Jeneral Douglas Mac Arthur manakala Korea Utara dibantu oleh Soviet dan juga China. Tiada siapa yang menang dalam peperangan tersebut dan hanya mewujudkan garisan pemisah di Garisan 38 yang dikenali sebagai Kawasan Bebas Tentera atau Demilitarize Zone (DMZ).


3. Konflik baru-baru ini menyebabkan Amerika bertindak dengan campur tangan dalam konflik tersebut.  Tindakan Amerika adalah bergegas dari Okinawa, Jepun menghantar armadanya ke Korea Selatan untuk membantu Korea Selatan. Korea Selatan juga bertindak mengadakan latihan ketenteraan bersama-sama dengan Amerika sebagai show of force. Manakala rakyat Korea Selatan juga mengadakan tunjuk perasaan membantah tindakan Korea Utara dan juga mendesak agar tindakan keras juga dilaksanakan ke atas Korea Utara. 


4. Pada pendapat saya, konflik baru-baru ini adalah cubaan Korea Utara untuk menguju dan melihat sejauh mana tindakan yang akan diambil keatasnya kerana tindakannya. Dunia hanya mengutuk dan berikrar untuk bertindakbalas sekiranya serangan lain dilaksanakan oleh Korea Utara manakala terdapat sesetengah pertubuhan dunia dan juga negara memohon agar rundingan dilakukan antara kedua-dua negara.


5. Sebenarnya sekutu Korea Selatan tidak berani mengambil tindakan ke atas Korea Utara kerana beberapa sebab. Sebab yang utama adalah kerana dua kuasa besar dunia yang berada dibelakang Korea Utara iaitu Rusia dan China. Walaupun Rusia sudah menjadi sebuah negara demokrasi manakala China hanya sebuah negara komunis pada erti kata politik sahaja. Semasa Perang Korea, kemenangan hampir berpihak kepada Korea Selatan dan sekutunya. Melihatkan kepada situasi tersebut Stalin telah mengarahkan Mao Tze Dong supaya China campur tangan bagi mengelakkan sekutu mereka kalah.  China telah menghantar tentera mereka tanpa dikesan dan seterusnya melaksanakan serangan dan ianya mengejutkan Korea Selatan dan sekutunya. Keputusan akhirnya adalah perundingan dilaksanakan dan satu garisan pemisah diwujudkan di Garisan 38. 


6. Selain itu, jika diperhatikan daripada segi kelengkapan ketenteraan, Korea Utara tidaklah mampu menandingi Korea Selatan kerana mereka masih mengamalkan sistem ekonomi yang berpaksikan komunisme dan tidak dapat memberikan pendapatan yang besar kepada negara ditambahkan lagi dengan masalah kebuluran yang melanda di Korea Utara.Tetapi Korea Utara mempunyai kemampuan dan senjata yang Korea Selatan tidak miliki iaitu senjata nuklear. Ini menyebabkan lain-lain kuasa besar ragu-ragu dan menggunakan konsep lihta yang akan menyerang terlebih dahulu. Sekiranya peperangan seterusnya berlaku, kemungkinan penggunaan senjata nuklear akan berlaku. Amerika bersungguh-sungguh untuk mengambil tindakan ke atas Korea Utara kerana ingin menunjukkan kekuasaan mereka sebagai kuasa tunggal dunia selepas kejatuhan Soviet. Amerika juga yakin dengan 'kejayaan 2 kempen' mereka sebelum ini iaitu Iraq dan Afghanistan. 

No comments:

Post a Comment