Tuesday 21 December 2010

French Foreign Legion -


Go to fullsize image

French Foreign Legion merupakan salah satu daripada unit atau pasukan di dalam Tentera Darat Perancis. Ia merupakan satu unit yang unik kerana membenarkan mereka yang bukan warganegara Perancis untuk berkhidmat dalam angkatan tentera di bawah bendera Perancis.  Ia juga dikatakan antara unit elit di mana mereka dikenali oleh latihan dan disiplin yang ketat. Anggota mereka juga mempunyai semangat setiakawan yang tinggi walaupun mempunyai budaya, bahasa dan adat resam yang berbeza di kalangan anggota mereka.

French Foreign Legion atau lebih dikenali sebagai legion ditubuhkan oleh Louis Philippe yang dikenali juga sebagai 'Raja kepada Perancis' pada 10 Mac 1831. Ia ditubuhkan kerana warga asing dihalang untuk menyertai tentera Perancis selepas Revolusi Perancis dan sehubungan dengan itu, ia ditubuhkan untuk membenarkan kerajaan mempunyai satu langkah untuk 'melangkaui' arahan tersebut. Ia juga ditubuhkan untuk membersihkan atau menukarkan elemen atau punca-punca kekacauan masyarakat menjadi sesuatu yang berguna dengan meletakan mereka dibarisan hadapan dan menentang musuh negara. Pengambilan untuk rekrut diambil dari kalangan anggota revolusi  dari sebahagian negara-negara eropah yang gagal, tentera negara luar yang pasukan mereka telah dibubarkan dan Algeria dijadikan sebagai 'rumah' legion untuk tempoh 130 tahun sebelum ianya merdeka dari Perancis. Tugas utama legion adalah untuk mempertahankan serta memperluaskan empayar Perancis disamping berperang untuk Perancis dalam setiap peperangan seperti Perang Franco-Prusia, Perang Dunia Pertama dan Kedua dan Perang Vietnam Pertama, Perang Algteria dan juga beberapa peperangan moden.

Unit-unit dalam legion terdiri daripada Infantri, Jurutera, Kavalri dan payung terjun. Unit-unit dalam French Foreign Legion:

- 1st Foreign Cavalry Regiment (1e REC)

- 1st Foreign Engineer Regiment (1e REG)

- 2nd Foreign Engineer Regiment (2e REG)

- 2nd Foreign Infantry Regiment (2e REI)

- 4th Foreign Regiment (4e RE)

- 2nd Foreign Parachute Regiment (2e REP)

- French Overseas Territories and Overseas Collectives

- 3rd Foreign Infantry Regiment (3e REI)

- Foreign Legion Detachment di Mayotte (DLEM)

- 13th Foreign Legion Demi-Brigade (13 DBLE), berpengkalan di Djibouti.

* 1e REP di bubarkan pada Apr 1961 kerana cuba menggulingkan Charles de Gaulle berikutan ketidakpuasan hati anggota rejimen tersebut kerana Algeria telah di berikan kemerdekaan oleh Perancis. Mereka merasakan seperti dikhianati setelah bertahun-tahun menentang pemberontakan di Algeria.

Insignes de la légion étrangère.pdf
Lambang Unit-Unit Legion
Legion mempunyai dua moto yang utama iaitu moto pada panji-panji rejimental - Honneur et Fidélité  (Maruah dan Kesetiaan) dan moto Legion - Legio Patria Nostra (The Legion Is Our Fatherland). Manakala bagi setiap rejimen Legion, mereka mempunyai cogankata bagi setiap unit masing-masing.

Bagi sesiapa yang berminat untuk memasuki Legion, mereka perlu melapor di Pusat Penerangan Legion. Pada hari pertama mereka akan menjalani proses penerimaan, diberikan maklumat mengenai Legion dan juga syarat kontrak perkhidmatan mereka dalam legion. Bagi warganegara luar, mereka tidak semestinya fasih dalam bahasa Perancis dan ia akan di ajar setelah mereka berjaya menamatkan latihan asas mereka. Mereka juga akan dibuat tapisan untuk mendapatkan rekod jenayah mereka, tetapi terdapat kes dimana mereka yang mempunyai kes jenayah dibenarkan memasuki legion dan diberikan identiti baru.

Proses  pemilihan untuk menjadi anggota legion, mereka akan menjalani beberapa peringkat pemilihan. Pemilihan yang akan dijalani oleh mereka seperti berikut:

Latihan Yang dijalani
oleh anggota legion
1. Pra Pemilihan. Mereka akan menjalani pra pemilihan untuk tempoh 1 hingga 3 hari di Pusat Rekrut Legion di Aubagne, Paris. Di sana mereka akan menjalani pemeriksaan kesihatan awal, dokumentasi akhir dan menandatangani kontrak perkhidmatan selama 5 tahun.

2. Pemilihan. Pemilihan akan berlangsung sehingga 10 hari dimana mereka akan menjalani ujian psikologi dan personaliti, pemeriksaan kesihatan, pemeriksaan keadaan fizikal. Semasa peringkat ini, tiada keperluan untuk kelulusan akademik yang akan ditanya kepada calon-calon.

3. Temuduga keselamatan dan motivasi. Pada peringkat ini calon akan diberikan maklumbalas samada berjaya atau gagal untuk menjalani latihan sebagai seorang legion.

4. Pemilihan Akhir. Pada peringkat ini calon-calon akan menandatangani dan menyerahkan kontrak perkhidmatan selama 5 tahun mereka. Mereka juga akan diserapkan kedalam legion sebagai pelatih dan akan menjalani latihan.

5. Latihan Asas. Mereka akan menjalani latihan asas di French Guyana yang dijalankan di 4th Regiment bagi tempoh 15 minggu dengan asas ketenteraan, latihan medan, mempelajari tradisi legion, belajar bahasa Perancis, latihan teknikal dan akhirnya melapor ke pasukan yang telah ditugaskan. Latihan yang dijalani dikatakan antara latihan yang mencabar dimana mereka akan diuji dari segi fizikal dan mental sepanjang latihan mereka.

Walaupun legion diakui mempunyai latihan serta disiplin yang keras, masih ramai yang ingin menyerta legion kerana reputasinya sebagai salah satu pasukan elit dalam pasukan tentera. Selain itu, kebanyakan yang menyertai legion berasal daripada negara yang miskin dari Asia Selatan dan Afrika. Bayaran yang lumayan serta tawaran untuk menjadi warganegara Perancis selepas menamatkan kontrak perkhidmatan merupakan tarikan kepada mereka. Bagi sesetengah yang mempunyai rekod jenayah dan dikehendaki oleh pihak polis, apabila mereka menyertai legion, mereka akan diberikan identiti yang baru serta akan dilindungi identiti mereka. Selian itu, kebanyakan bekas tentera menyertai legion kerana ingin mendapatkan pengalaman serta ingin action kerana pasukan legion kerap dihantar ke kawawan konflik. selain iintu, pasukan legion juga menerapkan semangat setiakawan yang tinggi dimana salah satu daripada ikrar mereka adalah tidak akan meninggalkan rakan di medan pertempuran.

Centre Piece kebanggan anggota legion.
Tangan kayu kepunyaan Kapten Danjou
yang terkorban dalam pertempuran
Camarone, Mexico

No comments:

Post a Comment