Monday 18 April 2011

SENJATA TEMPUR TENTERA DARAT MALAYSIA

Sejak Tentera Darat Malaysia (TDM) ditubuhkan pada 1 Mac 1933, terdapat beberapa jenis senjata tempur yang telah digunakan oleh TDM dari penubuhannya sehingga sekarang. Senjata tempur adalah senjata yang digunakan oleh anggota tentera  semasa bertempur atau dikenali sebagai assault rifle dalam bahasa Inggeris. Kalau tidak silap,  5 jenis senjata tempur yang digunakan oleh TDM (tidak temasuk senjata tempur unit-unit komando dan unit-unit terpilih semasa insurgensi).

Senjata pertama yang digunakan adalah dari jenis Lee Enfield yang dibuat di Britain. Ia digunakan semenjak dari awal penubuhan Skuad Percubaan Askar Melayu sepertimana yang kita lihat dalam cerita Sarjan Hassan. Ia merupakan senjata utama tentera British dan kebanyakan negara jajahan British atau Komanwel pada waktu itu. Keseluruhan senjata dibuat daripada kayu dan berat keseluruhan senjata adalah   4 kg. Ia menggunakan peluru .303 dan jarak efektif adalah 500m. Kelopak yang digunakan adalah dari jenis kelopak yang mengandungi 10 biji peluru seperti gambarajah.

Selepas menggunakan senjata Lee Enfield, TDM telah menggunakan senjata dari jenis L1A1 yang dibuat  oleh syarikat syarikat British dimana ia menrupakan pengeluaran berlesen dari syarikat FN di Belgium sekitar tahun 1960-an. Senjata ini juga digunakan oleh tentera British dan negara Komanwel. Senjata ini menggunakan peluru 7.62mm x 51 mm. Ia hanya menggunakan mod separuh automatik kerana menurut orang-orang lama ia mempunyai tendangan (recoil) yang kuat. Ia juga merupakan senjata yang 'panjang' dengan panjang senjata ialah 1.14 m. Apabila dibuat perbandingan dengan saiz tentera kita yang rata-ratanya berbadan kecil, senjata ini seolah-olah hampir sama tinggi dengan tentera kita. Senjata ini menggunakan isian peluru dari kelopak 20 butir. Senjata ini dikatakan mempunyai reputasi yang baik dikalangan veteran kerana ketepatannya dan kemusnahan yang dapat dilakukan oleh senjata ini. Namun ia merupakan senjata yang berat dengan berat besama kelopak adalah 5.07 kg dan ianya adalah sangat lasak untuk digunakan dalam kawasan hutan di negara kita.

Selepas menggunakan senjata SLR, TD telah berubah arah dengan menggunakan senjata yang menggunakan peluru kaliber 5.56 mm x 45 mm. Peralihan tersebut adalah kerana peluru 5.56 mm adalah untuk mendapatkan kuasa tembakan yang lebih dimana jumlah peluru 5.56 mm dapat dibawa oleh anggota lebih banyak berbanding dengan peluru 7.62 mm. Sehubungan dengan itu, senjata jenis Heckler &Koch (HK) 33 telah dijadikan sebagai senjata tempur TD. Namun senjata ini dikatakan mengundang pelbagai kontroversi yang mana ianya dikatakan kerap jam atau mengalami hentian semasa bertempur. Ini menyebabkan ianya bukan menjadi senjata pilihan untuk dibawa bertempur dan akhirnya ia dikeluarkan daripada perkhidmatan TDM.

Selepas HK 33, TD telah menggunakan senjata yang boleh dikatakan ikon semasa Perang Dingin iaitu M16. Ia adalah senjata yang lasak dan menggunakan kaliber 5.56 mm  x 45 mm. Ia dikatakan adalah senjata yang sesuai dengan keadaan cuaca dan bentuk muka bumi. Terdapat beberapa versi M16 yang digunakan dalam TDM iaitu versi karbin yang mempunyai udi yang pendek serta boleh dilaras. Terdapat juga versi M203 iaitu M16A1 yang dipasang pelancar grened dibawah larasnya. Ia biasanya digunakan oleh Ketua Seksyen.

AUG A1 508mm 04.jpgTDM kemudian menggunakan sejenis senjata yang mirip kepada senjata angkasalepas iaitu Steyr AUG A1 kaliber 5.56 mm x 45 mm. Ia adalah senjata yang menggunakan konsep bullpup iaitu peluru atau kelopak diisi dibahagian belakang atau udi berbeza dengan senjata sebelum ini yang diisi di bahagian hadapan. Ia menjadi pilihan kerana rekabentuknya yang sesuai untuk digunakan untuk operasi OBUA (Operasi dalam kawasan terbina). Ia adalah senjata yang dikeluarkan secara berlesen oleh Syarikat Malaysia Explosive (SME). Ia mempunyai panjang 0.7 m dan berat 3.6. Ia juga adalah senjata yang menggunakan pajera optik dengan pembesaran 1.5 x. Setelah hampir menggunakan Steyr 10 tahun dan telah mengeluarkannya secara berlesen, akhirnya ianya telah ditukarkan dengan M4 iaitu versi terkini M16 dengan udi dan laras yang lebih pendek.    

5 comments:

  1. Terima kasih, amat berguna.

    ReplyDelete
  2. Eh jap nak tanya, apa 'sidearm' (senjata sampingan) yang digunakan ATM? Macam handgun 9mm ke? Atau PDW semiautomatik?

    ReplyDelete
  3. salam sicher,
    sorry lambat reply. Side arm yg digunakan dalam m utk unit Infantri biasa adalah pistol 9 mm tapi biasanya x pernah digunakan. Sidearm biasanya utk unit khas bergantung kepada keperluan operasi

    ReplyDelete
  4. Ooo....T kasih. Sidearm ni lebih kepada taktikal la cemtu? Cam PASKAL atau gerak khas?

    ReplyDelete
  5. Boleh dapatkan cerita terperinci mengenai sejarah penggunaan raifal tempur,dalam angkatan tentera Malaysia,contoh raifal Lee Enfield Mk lll digunakan dari tahun bila hingga tahun bila,raifal M1 Carbine dari bila sampai bila,dan yang paling sedikit maklumat Hk33,yang dikatakan hanya bertahan beberapa tahun je sebelum diganti dengan M16.

    ReplyDelete